Instrukcja głosowania

Piątek, 4 kwietnia, 2014

Od 7 do 11 kwietnia Budżet Obywatelski Bielska-Białej wkracza w kluczową fazę. W tych dniach za pośrednictwem kart do głosowania oraz Internetu mieszkańcy miasta będą mogli zgłaszać swoje poparcie dla zatwierdzonych projektów. Zapraszamy do zapoznania się z instrukcją głosowania.

Zarówno karty do głosowania, jak i formularz głosowania elektronicznego dostępne będą online od północy, 7 kwietnia.

Głosowanie tradycyjne (bezpośrednie i korespondencyjne)

Głosowanie bezpośrednie odbywa się poprzez wrzucenie karty do głosowania w dniach od 7 kwietnia 2014 r. do 11 kwietnia 2014 r. do specjalnie oznakowanych urn zlokalizowanych w punktach głosowania, o których stanowi w/w Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 25 marca 2014 r. Głosowanie korespondencyjne odbywa się poprzez wysłanie wypełnionej i podpisanej karty do głosowania na adres: Urząd Miejski w Bielsku-Białej, Biuro Rady Miejskiej, Pl. Ratuszowy 1, 43-300 Bielsko-Biała, w zaklejonej kopercie z dopiskiem "Budżet obywatelski 2014", przy czym decyduje data stempla pocztowego (data nadania). Na terenie miasta uruchomiono 26 punktów głosowania, w tym trzy z nich w ramach Urzędu Miasta. Kartę do głosowania można pobrać i wydrukować ze strony internetowej poświęconej Budżetowi Obywatelskiemu w terminie od 7 kwietnia oraz w każdym z wyznaczonych punktów głosowania, o których mówi w/w Zarządzenie Prezydenta Miasta z dnia 25 marca 2014 r.

Na karcie do głosowania znajduje się lista wszystkich zaakceptowanych przez Zespół weryfikacyjny projektów obywatelskich. Przy każdej z pozycji głosujący pełnoletni mieszkaniec miasta może postawić od 1 do 10 punktów wyrażających skalę jego poparcia dla projektu lub projektów. Należy pamiętać, by suma rozdysponowanych punktów nie przekraczała 10. Dopuszczalne są karty głosowania z rozdysponowaną niepełną pulą głosów (np. przydzielono projektowi / projektom 6 z przysługujących 10 punktów).

Na końcu karty głosowania znajdują się pola do wpisania danych osobowych oraz stosowne oświadczenie pełnoletniego mieszkańca Bielska-Białej o zgodzie na przetwarzanie jego danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procedury Budżetu Obywatelskiego na 2014. Konieczne jest prawidłowe wypełnienie wszystkich pól zawierających dane osobowe i podpisanie karty głosowania.

Wypełnione wnioski można dostarczyć drogą pocztową na podany adres korespondencyjny bądź bezpośrednio do jednego ze wskazanych w Zarządzeniu Prezydenta Miasta punktów głosowania w ustalonych godzinach.

Głosowanie elektroniczne

Głosowanie elektroniczne odbywa się za pośrednictwem strony internetowej projektu www.obywatelskibb.pl. W terminie wyznaczonym przez organizatora akcji, czyli od 7 do 11 kwietnia 2014 r., dostępna będzie na niej zakładka opisana jako “Głosowanie”, za pośrednictwem której mieszkańcy miasta będą mogli oddawać swoje głosy na pozytywnie zweryfikowane projekty obywatelskie.

Poparcie, wyrażone rozdysponowaniem puli 10 głosów, będzie można przekazać na jeden bądź wiele projektów. W przypadku wyboru wielu projektów, podział głosów odbywa się za pośrednictwem ruchomych suwaków – ustawiając ich pozycję przy poszczególnych projektach głosujący mają możliwość przydzielenia od 1 do 10 punktów dla każdego projektu. Aby przydzielić określoną liczbę punktów należy ustawić kursor urządzenia wskazującego (myszy) na symbolu kropki zawierającym strzałki (lewo-prawo) widocznym pod każdym tytułem projektu i przytrzymując lewy przycisk myszy przesuwać wskaźnik w prawo lub lewo. Interfejs narzędzia do głosowania zezwala na rozdysponowanie niepełnej puli głosów (można przydzielić np. 5 punktów na dowolny projekt / projekty z przysługujących 10).

Po rozdzieleniu głosów należy wcisnąć przycisk “Dalej” widoczny na górze strony. Wyświetlony zostanie formularz, który należy wypełnić podając prawidłowe dane osobowe oraz zaznaczając zgodę na zasady uczestnictwa w akcji. Następnie, po wciśnięciu przycisku “Zapisz”, na wskazany przez głosującego adres e-mail zostanie wysłana wiadomość z linkiem aktywacyjnym.

Po zalogowaniu się na wskazany adres email a następnie kliknięciu "linku aktywacyjnego" zapisany głos zostanie zaliczony na konto wskazanego projektu / wskazanych projektów.

Dowolna liczba osób może skorzystać z jednego komputera w ramach głosowania na projekty obywatelskie. Istnieje możliwość użycia jednego adresu e-mail dla kilku zgłoszeń, jednakże każdy uczestnik może zagłosować tylko jeden raz. Za oddany głos drogą elektroniczną rozumie się głos zatwierdzony poprzez kliknięcie linka z emaila potwierdzającego oddanie głosu. Jako unikalną cechę zgłoszenia przyjęty jest numer PESEL głosującego, który będzie również podstawą późniejszej weryfikacji oddanych głosów.

^